Kunst Praktijk les 9: Clair Obscur (Barok)

Kunst Praktijk les 9: Clair Obscur (Barok)

In deze les hebben we veel dingen besproken over het Clair Obscur. Clair Obscur is in de tijd van de Barok uitgevonden door kunstenaars. Clair Obscur is een methode die je kan toepassen bij grote schilderijen. Door Clair Obscur toe te passen laat je de belangrijke delen meer naar voren komen door er meer licht op toe te passen. De minder belangrijke dingen worden meer naar de achtergrond verschoven door het meer donker te laten. Zo trekt het belangrijke deel gelijk meer de aandacht van de kijker.

De opdracht:

Teken een cirkel, vierkant en een driehoek. Probeer van deze vormen een bol, kubus en een kegel te maken door middel van schaduw. 
Als je dat gedaan hebt, kun je zelf een foto maken met veel donker-licht contrast. Zoek zelf uit hoe je het aan moet pakken... Vraag zo nodig iemand extra om bijvoorbeeld het licht vast te houden.

Aanpak:

Als eerste bij het oefenen ging het bij de kubus het lastigst om schaduw te tekenen... De bol vond ik het makkelijkste. De kegel vond ik wel redelijk te doen:
 Ik vond dit wel een leuke oefening om te doen, want dan krijg je meer inzicht over hoe je schaduw precies moet zien. Je weet dan beter wat er gebeurd als je bijvoorbeeld licht links van de kegel laat schijnen.

Toen begonnen we met de foto! Lyske Zuiderbaan, Marije Terpstra, Wander Mollema en ik gingen in de donkere kast zitten zodat we goede foto's konden maken. Het was wat krapjes... Maar we kregen goed resultaat!

Dit ben ik met mijn capuchon op. Ik kijk ook naar beneden. De foto is gemaakt door Lyske Zuiderbaan. Zelf heb ik er nog een zwart-wit tint overheen gedaan, zodat het de sfeer nog "grijzer" werd.

Beoordeling:

Toen we onze foto's moesten presenteren kreeg ik goed commentaar. Iedereen moest een top 3 maken en ik stond bij de meesten in de top 3! Nou, daar ben ik wel trots op! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

KG les 2: Mesopotamië

KG les 3 - Egypte

KG Les 1: SMAAK ONDERZOEK