KG Les 1: SMAAK ONDERZOEK

Smaak onderzoek

De 1e opdracht:

Kies 2 plaatjes uit de collectie kunstwerken, 1 mooie en 1 lelijke. Geef per kunstwerk antwoord op de volgende vragen:
  1. Waarom vind je dit kunstwerk mooi/lelijk? Onderbouw je mening
  2. Wat vind je precies mooi/lelijk aan dit kunstwerk? Benoem kenmerken
  3. Wie is de maker van dit kunstwerk? Of is dat onbekend?
  4. Uit welk jaar komt dit kunstwerk?
  5. Tot welke kunststroming behoort het kunstwerk?
  6. Wat weet jij over deze kunststroming?
Dit kunstwerk vind ik mooi. 
Titel: Tombe Seti 1
Antwoorden:
  • Waarom vind je dit kunstwerk mooi/lelijk? Onderbouw je mening
  • Ik vind dit kunstwerk mooi, omdat je kan zien dat ze lang, lang geleden heel veel gevoel van kunst hadden! Dit kunstwerk is een ruimte vol met deze patronen, dus ze hebben heel veel werk erin gestoken om dit te maken. Dit kunstwerk is als graf van mummie Seti 1 bedoeld.
  • Wat vind je precies mooi/lelijk aan dit kunstwerk? Benoem kenmerken
  • Het mooie aan het kunstwerk is dat alles heel precies is getekend en geschilderd. Wat ik ook mooi vind zijn de verzadigde kleuren in het kunstwerk. Wat het kunstwerk ook mooi maakt (vind ik), is dat het zo oud is.
  • Wie is de maker van dit kunstwerk? Of is dat onbekend?
  • Wie het precies heeft geschilderd of heeft gebouwd is onbekend, maar het is gebouwd voor de mummie Seti 1. Hij was vroeger koning/commandant van Egypte.
  • Uit welk jaar komt dit kunstwerk?
  • Dit kunstwerk/graf werd ontdekt in 1817. Onderzoekers zijn er in het jaar 1828 achtergekomen dat het een graf is van de koning Seti 1. Wanneer het graf precies is gebouwd is niet duidelijk.
  • Tot welke kunststroming behoort het kunstwerk?
  • Het kunstwerk behoort bij de stroming Egyptische kunst. (4000 - 500 vC)
  • Wat weet jij over deze kunststroming?
  • Niet veel, maar ik ben er door dit onderzoek wel achtergekomen dat dit soort kunst alleen bij Egyptische graven hoort.

Dit is het lelijke kunstwerk dat ik heb uitgekozen.
Titel: De kus

 Antwoorden: 
  • Waarom vind je dit kunstwerk mooi/lelijk? Onderbouw je mening
  • Ik vind dit kunstwerk lelijk, omdat het niet duidelijk is dat het een man en een vrouw is die aan het kussen zijn. Je kunt ook niet echt precies zien in wat voor ruimte ze staan.
  • Wat vind je precies mooi/lelijk aan dit kunstwerk? Benoem kenmerken
  • Ik vind de vorm van de vrouw en de man lelijk en de omgeving vind ik lelijk. Wat ik nog wel een beetje mooi vind is het groene waar ze op staan.
  • Wie is de maker van dit kunstwerk? Of is dat onbekend?
  • De maker van het kunstwerk is Gustav Klimt. Hij was een Oostenrijkse symbolistische schilder. De schilder is overleden op 6 februari op 1918.
  • Uit welk jaar komt dit kunstwerk?
  • Gustav heeft het kunstwerk rond 1908 geschilderd.
  • Tot welke kunststroming behoort het kunstwerk?
  • Dit kunstwerk behoort tot het kubisme (1908-1920)
  • Wat weet jij over deze kunststroming?
  • Deze kunststroming bevat vooral veel schilderijen met rare vormen. Soms zijn het organische vormen, maar vaak zijn het geometrische vormen die aan elkaar verbonden zijn. Die geometrische vormen vormen samen een figuur.

De 2e opdracht:

Na dit onderzoek ga je 1 van de 2 kunstwerken "namaken". hoe je dit doet mag je helemaal zelf bepalen . je kunt gaan tekenen, schilderen, collage maken, fotograferen, digitaal, etc.. Maak foto's van het resultaat en voeg deze toe aan de antwoorden van je onderzoek.

Aan het eind van de les lever je alles in, in de door jou gekozen vorm van presenteren. Het kan dus zowel op papier, maar mag via de telefoon/tablet/computer.

Mijn kunstwerkje:

Ik wilde graag het kunstwerk namaken van de Egyptische kunst. Ik ging met stiften en aquarel papier het kunstwerk "namaken". Dit is het resultaat:


Dit was mijn eerste kunstopdracht.




Reacties

  1. Mijn 2e deel van de Smaak Onderzoek komt in een ander deel in mijn blog šŸ˜ŠšŸ‘Œ

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

KG les 2: Mesopotamiƫ

KG les 3 - Egypte